1.0 Pengenalan
Pendidikan merupakan satu daripada elemen
yang penting bagi sesebuah negara dalam menuju ke arah kemajuan. Di Malaysia, pendidikan amat dititkberatkan
bagi semua rakyat kerana ia membawa ke arah pencapaian visi negara dalam
memperoleh status negara membangun dari sudut pembangunan ekonomi, sosial dan
kerohanian, moral dan etika (Noriati et. al., 2010). Guru merupakan individu yang memainkan
peranan penting dalam memastikan pendidikan di negara ini dapat dijalankan
mengikut Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang telah ditetapkan. Profesion ini berkembang seiring peningkatan
dan perkembangan pendidikan secara khususnya selepas kemerdekaan negara (Esah,
2003).
Dalam mengalami perkembangan profesion, insan
guru sering berhadapan dengan isu yang mengundang pandangan negatif dan
kontroversi sekaligus menyebabkan ia dipandang serong oleh masyarakat. Namun, tidak kurang juga isu yang menonjolkan
inovasi dan di mana ia membuktikan bahawa guru masih berketrampilan dalam
meningkatkan kualiti pendidikan negara (Haji Zainal, 2008). Walaupun pelbagai isu melanda para guru
semenjak dulu hingga kini sama ada isu positif mahupun negatif, namun kerajaan
Malaysia sentiasa menyanjung tinggi profesion ini. Anugerah Guru Cemerlang merupakan antara
contoh yang menunjukkan bahawa insan guru masih dimartabatkan dan diberi
perhatian oleh pihak kerajaan dan rakyat.
Saban tahun, pihak kerajaan Malaysia dengan
berwakilkan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sebagai ketua dalam bidang
pendidikan akan memberikan anugerah ini kepada insan guru yang layak setelah
melalui beberapa syarat yang telah ditetapkan.
Anugerah yang diberikan ini bukanlah suatu keistimewaan semata-mata
kerana secara tersiratnya ia merupakan suatu amanah dan tanggungjawab kepada
insan guru yang terpilih dalam membawa hala tuju pendidikan negara ke arah
Wawasan 2020.
Satu daripada tanggungjawab yang diberikan
kepada guru cemerlang adalah untuk memikirkan mekanisme terbaik dalam
menyediakan murid generasi hari ini untuk memenuhi pekerjaan masa hadapan. Ia merupakan satu amanah yang diberikan oleh
Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri (PM) Malaysia Keenam, melalui Majlis
Perhimpunan Perdana Guru Cemerlang 2012 yang berlangsung di Pusat Konvensyen
Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 12 Julai 2012 yang lepas (Utusan Malaysia
Online, 2012).
2.0 Perkembangan
Hujah
Antara isi penting yang diketengahkan dalam
isu ini adalah permintaan PM agar guru-guru cemerlang di Malaysia memikirkan
mekanisme terbaik sebagai persediaan generasi hari ini memenuhi tuntutan pekerjaan
pada masa hadapan. Dalam masa yang sama
beliau telah menegaskan di dalam majlis ini bahawa peranan guru cemerlang
adalah mengajar di dalam bilik darjah di samping mencetuskan inspirasi dan
motivasi kepada guru lain untuk meningkatkan
kualiti P&P (Unit
Komunikasi Korporat, KPM, 2012).
Guru cemerlang membawa maksud guru yang mempunyai pengetahuan,
kemahiran, dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam
bidang pengajaran dan pembelajaran (P&P) (PPD Hulu Langat, 2011). Ia juga telah ditakrifkan sebagai guru pakar
yang diiktiraf Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) atas kemahiran, kepakaran
dan kecemerlangan dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan tertentu (Syed Ismail & Ahmad Subki,
2010). Haji Zainal (2008) pula telah memberikan
makna guru cemerlang sebagai guru bestari yang mempunyai ilmu pengetahuan,
berkemahiran tinggi, cerdas, penyayang dan berketerampilan. Beliau turut menyenaraikan kemampuan untuk
menjadi model serta contoh teladan yang baik kepada orang lain sebagai satu
daripada kriteria guru cemerlang. Menurut
Datuk Hashim Hassan, Timbalan Pengarah Pendidikan bahagian Pendidikan Swasta
(2009) melalui satu daripada artikelnya di dalam majalah Pendidik mengatakan
guru cemerlang merupakan guru yang mampu mengubah suasana dan persekitaran
sekolahnya dengan memegang konsep ‘no if, no but’. Beliau menyatakan guru cemerlang perlu
meletakkan konsep mesti boleh buat dalam membawa perubahan kepada warga sekolah
di mana dirinya berkhidmat.
Konsep
guru cemerlang diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1994 dengan tujuan
guru-guru yang menyerlah dalam mata pelajaran yang diajar ataupun bidang
pengkhususan masing-masing dapat diberikan kenaikan pangkat tanpa perlu
bertukar daripada jawatan guru kepada jawatan pentadbiran (Kementerian
Pelajaran Malaysia, __). Cara ini secara
langsung dapat mengekalkan guru-guru yang berkemahiran, berpengalaman,
bermotivasi dan pakar dalam sesuatu bidang untuk terus mengajar serta
memperkasakan lagi proses P&P di sekolah di samping secara tidak langsung
menjadi pemangkin sesebuah sekolah ke arah meningkatkan prestasi akademik yang
lebih cemerlang (Kementerian Pelajaran Malaysia, __). Menurut KPM juga, ia bertujuan untuk menjadikan
guru cemerlang ini sebagai contoh atau ‘role-model’ kepada guru lain
dalam meningkatkan inspirasi dan motivasi guru lain untuk bersaing meningkatkan
kualiti P&P di sekolah sebagaimana yang disebutkan PM dalam Majlis
Perhimpunan Perdana Guru Cemerlang 2012 (Unit Komunikasi Korporat, KPM, 2012).
Guru
cemerlang perlu menunjukkan keterampilan profesional dalam meningkatkan kualiti
pencapaian murid berdasarkan kepakaran dan prinsip pedagogi agar dapat
menghasilkan P&P berkualiti dan memberi keseronokan pembelajaran kepada
murid. Keterampilan ini boleh dilihat
daripada tugas-tugas yang digalas oleh guru cemerlang selain daripada mengajar
seperti penglibatan dalam bidang kokurikulum serta penampilan personaliti dan
keperibadiannya (Syed Ismail & Ahmad Subki, 2010). Kelayakan bagi seseorang guru biasa yang memohon
guru cemerlang adalah berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan. Pemangkuan guru cemerlang hanya akan disahkan
sekiranya guru tersebut memenuhi syarat-syarat ini (Kementerian Pelajaran
Malaysia, __) :
Syarat-syarat Umum
Disahkan dalam perkhidmatan (bagi
urusan pemangkuan ke Gred DG44(KUP) sahaja):
i. Mencapai tahap prestasi yang
ditetapkan berdasarkan LNPT bagi 3 tahun terakhir;
ii. Bebas daripada tindakan tatatertib;
iii. Telah mengisytiharkan harta;
iv. Lulus tapisan keutuhan SPRM;
v. Bebas daripada senarai Peminjam
Tegar Institusi Pinjaman Pendidikan;
vi. Diperakukan oleh Ketua Jabatan /
Perkhidmatan.
Syarat-syarat Khusus
i. Bagi Gred DGA32(KUP):
sekurang-kurangnya 5 tahun mengajar termasuk 3 tahun mengajar mata pelajaran
kepakaran:
ii. Bagi Gred DG44(KUP): sekurang-kurang
5 tahun mengajar termasuk 3 tahun terakhir mengajar mata pelajaran pakar;
iii. Bagi Gred DG48(KUP);
telahdinaikkanpangkat ke Gred DG44(KUP)/Gred DG44 hakiki;
iv. Bagi Gred DG52(KUP): telah dinaikkan
pangkat ke Gred DG48(KUP)/Gred48 hakiki;
v. Bagi Gred DG54(KUP): telah dinaikkan
pangkat ke Gred DG52(KUP)/Gred DG52 hakiki;
vi. Bagi Gred Khas C (KUP): telah
dinaikkan pangkat ke Gred DG54(KUP)/Gred DG54 hakiki.
Walaubagaimanapun, ada pendapat yang
mengatakan bahawa mekasnime ini bukanlah merupakan tugas guru cemerlang sahaja
malah ia adalah tugas guru besar, guru-guru lain dan individu yang terlibat di
dalam bidang pendidikan. Menurut Datuk
Hassan Hashim (2009), guru yang baru dihantar bertugas juga seharusnya memikul
tanggungjawab ini memandangkan mereka masih segar dan bersemangat untuk membawa
sebarang pembaharuan di tempat bertugas.
Perkara ini turut dinyatakan oleh Sufean (2002) di mana proses
melahirkan tenaga kerja mahir dan berdisiplin bagi negara pada masa hadapan
adalah tanggungjawab yang terbeban kepada individu yang mempunyai perkaitan
dengan bidang pendidikan. Justeru, tidak
semestinya guru yang bergelar ‘guru cemerlang’ sahaja yang perlu membawa
generasi hari ini memenuhi pasaran pekerjaan pada zaman akan datang dan guru
lain berlepas tangan, namun ia merupakan kerjasama antara semua yang
menggelarkan diri mereka sebagai insan guru.
Mekanisme bermaksud cara yang merangkumi
sistem atau saluran untuk memungkinkan atau membuka jalan kepada pelaksanaan
sesuatu (Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi Keempat, 2007). Pekerjaan pada masa hadapan yang dimaksudkan
oleh PM pula adalah bidang-bidang pekerjaan baru yang mungkin akan wujud pada
masa hadapan di mana ia mungkin suatu bidang yang tidak ada pada zaman
kini. Ia berdasarkan ucapan beliau di
majlis bersama 1 500 orang guru cemerlang yang mengatakan situasi itu sama
seperti yang berlaku pada zaman persekolahannya yang tidak pernah terfikir akan
kewujudan pekerjaan berkaitan kejuruteraan mekatronik dan robotik (Utusan
Online, 2012). Oleh yang demikian, dapat
disimpulkan melalui artikel ini bahawa PM meminta agar para guru cemerlang di
Malaysia memikirkan jalan yang terbaik untuk menyediakan murid generasi hari ini
menepati tuntutan dan permintaan pekerjaan yang wujud pada masa hadapan. Ini adalah kerana satu daripada tanggungjawab
pendidikan adalah untuk melahirkan individu bertenaga kerja mahir dan
berdisiplin bagi sektor awam dan swasta yang wujud dalam negara (Sufean, 2002).
Bertepatan dengan mekanisme yang dibicarakan,
Syed Ismail dan Ahmad Subki (2010) menyatakan bahawa para guru cemerlang merupakan
insan guru yang bijak dalam memilih sesuatu pendekatan atau strategi pengajaran
sebagai satu mekanisme dalam menjadikan
suatu P&P itu lebih berkualiti.
Pendekatan dan strategi P&P yang dipilih lazimnya berdasarkankan
kepekaan terhadap dasar dan isu pendidikan semasa. Sedarsawarsa ini, globalisasi yang berlaku
dalam bidang pendidikan ekoran daripada kepesatan perkembangan dalam bidang
teknologi dan maklumat sememangnya menuntut para insan guru untuk menyediakan
P&P yang sesuai dan berkualiti mengikut keadaan zaman kini. Hal demikian disebabkan oleh keghairahan
murid dalam bidang teknologi maklumat yang menghidangkan pelbagai sumber
maklumat tanpa sempadan memberikan cabaran kepada guru untuk melaksanakan
P&P yang seirama dengan mereka (Haji Zainal, 2008).
Sehubungan dengan itu, guru cemerlang boleh
menjadikan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai satu
mekanisme terbaik dalam menyiapkan murid untuk memenuhi pekerjaan pada masa
hadapan. Ini berdasarkan satu daripada
aspek yang ingin dicapai kerajaan dalam Wawasan 2020 iaitu masyarakat progresif
yang gigih menimba dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan, khususnya dalam bidang
sains dan teknologi (Sufean, 2002).
Penggunaan ICT dalam proses P&P merupakan
suatu yang amat penting pada masa kini kerana dunia sekarang menuju ke abad 21
di mana penggunaan ICT menjadi suatu kebiasaan.
Penguasaan pengetahuan dan kemahiran dalam ICT ini sudah menjadi teras
dalam bidang pendidikan hari ini. Ekoran
daripada itu, pihak KPM telah meningkatkan infrasturuktur teknologi bagi
sekolah-sekolah yang ada melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010
(PIPP) agar bidang pendidkan seiring dengan perubahan semasa yang sedang
berlaku (Norasiah et. al., 2009).
Selaras dengan itu, guru terutamanya guru cemerlang yang menjadi contoh
kepada guru-guru lain di sekolah seharusnya menggunakan kemudahan yang telah
disediakan pihak KPM ini dalam melahirkan murid-murid generasi kini yang mampu
memenuhi pasaran pekerjaan pada masa hadapan.
Walaupun penggunaan kaedah pengajaran tradisional masih dikatakan
releven pada masa kini dan masih mampu melahirkan ramai murid yang berjaya dan
penggunaan ICT bukanlah merupakan satu tiket yang memastikan kejayaan murid namun
ia secara tidak langsung dapat membantu guru dalam menangani kelemahan dan
masalah yang dihadapi dalam P&P yang dibawa secara tradisi serta dapat
membantu guru agar pengajaran yang dilaksanakan secara berkesan terhadap
murid-murid (Jamalludin & Dr. Zaidatun, 2003). Di samping itu, guru yang menguasai bidang
teknologi sebenarnya telah menunjukkan pengamalannya terhadap satu daripada
peranan guru iaitu pengamal ilmu dan kemahiran dihayati di mana pembelajaran
dilakukan bagi meningkatkan kebolehan, keupayaan dan sikap mengikut perubahan
semasa (Syed Ismail & Ahmad Subki, 2010).
Justeru, penggunaan ICT dalam P&P seharusnya dapat membantu
murid-murid sekarang untuk melengkapkan diri dengan satu daripada kriteria yang
diperlukan dalam pekerjaan pada masa hadapan.
Bertitik tolak daripada kepentingan ICT,
peledakan dan pengubahsuaian kurikulum adalah sangat perlu supaya seiring
dengan perkembangan dunia semasa (Norasiah et. al., 2009). Bertepatan dengan itu, pihak kerajaan
Malaysia telah meletakkan bidang pendidikan antara bidang yang terlibat dalam
agenda transformasi kerajaan. Ali Ab.
Ghani, Pengarah Bahagian Perkembangan Kurikulum (BPK) KPM menyatakan dalam
kertas kerjanya yang bertajuk ‘PIPP Teras 2 : Membangun Modal Insan’ (2009)
bahawa pengisian dan struktur kurikulum yang ada perlu dilihat semula untuk
disuaikan dengan keperluan semasa dan akan datang. Ini kerana menurut beliau, penjanaan sistem
pendidikan yang berkualiti memerlukan sifat pendidikan yang dinamik dan relevan
dengan kehendak semasa atau masa akan datang.
Beliau juga menyatakan pelaksanaan sistem kurikulum sebelum ini iaitu
KBSR dan KBSM mempunyai banyak kelemahan ekoran daripada sikap guru yang tidak
melaksanakan prinsip KBSR dan KBSM secara jitu kerana terlampau fokus mengajar
untuk mencapai gred kelulusan A dalam pepeiksaan. Justeru, BPK telah membentuk satu struktur
kurikulum baru KBSR yang memperkenalkan konsep tunjang di mana ia membentuk
pengklasifikasin bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang berfokus kepada
pembentukan modal insan seimbang.
Tunjang yang diperkenalkan dalam transformasi kurikulum ini adalah
tunjang komunikasi; tunjang kerohanian, sikap dan nilai; tunjang kemanusiaan; tunjang
keterampilan diri; tunjang fizikal dan estetika; dan tunjang literasi sains dan
teknologi. Menurut Prof. Dr. Sidek Baba
(2009) dalam artikelnya ‘Sistem Pendidikan Negara Perlu Transformatif’ pula
sistem pendidikan negara kini sememangnya memerlukan transformasi memandangkan
pembangunan modal insan yang diwar-warkan kerajaan mempunyai perkaitan rapat
dengan sistem pendidkan yang ada.
Tambahan pula Malaysia kini semakin menuju abad ke-21 yang mengalami
pelbagai kepesatan perkembangan terutamanya bidang ICT menunjukkan peri
pentingnya kurikulum pendidikan bergerak seiring dengan perkembangan tersebut
memandangkan pendidikan merupakan satu wahana untuk negara menuju ke arah itu. Berdasarkan rasional ini, perancangan
kurikulum perlulah bercorak abad 21 yang bersifat futuristik, fleksibel dan
dinamik (Abu Bakar & Ikhsan, 2003). Ia
adalah untuk menyediakan murid-murid pada hari ini memenuhi tuntutan pekerjaan
pada masa hadapan.
Selain daripada penggunaan ICT dan transformasi
kurikulum, guru cemerlang perlu menerapkan kemahiran berfikir yang tinggi
sebagai satu daripada cara untuk menyediakan murid-murid memenuhi tuntutan
pekerjaan masa hadapan. Ini adalah kemahiran
berfikir yang tinggi akan menggalakkan mereka berfikir dengan lebih kritis,
analitis, kreatif dan inovatif.
Menurut Abu Bakar dan Ikhsan (2003),
pemikiran yang kritis dan analitis perlu untuk diterapkan dalam minda
murid-murid kerana kehidupan pada masa hadapan menuntut kebolehan membuat
pilihan dan keputusan yang rasional. Keupayaan
berfikir juga sebenarnya boleh menjadi landasan kepada pengembangan ilmu dan
mempunyai perkaitan dengan kehidupan seseorang (Prof. Dr. Sidek Baba,
2009). Pemikiran kritis dan analitis
akan membantu mereka mengenalpasti idea dan pandangan yang membawa kepada
perubahan tingkah laku peribadi yang lebih baik. Hal demikian disebabkan cabaran dan dugaan
pada masa akan datang adalah abstrak dan tidak diduga bentuknya di mana ia
memerlukan murid-murid ini berfikir secara analitis dan kritis supaya tidak
memberikan impak yang negatif dalam kehidupan mereka di samping membantu mereka
membentuk tingkah laku yang baik (Abu Bakar & Ikhsan, 2003). Pemikiran kreatif dan inovatif yang
diterapkan guru dalam P&P pula akan membolehkan murid menghasilkan suatu
produk atau inovasi baru. Ia bukanlah
suatu yang sukar memandangkan guru cemerlang yang turut dikenali dengan gelaran
guru pakar merupakan insan yang berupaya menjana idea baharu dalam
matapelajaran yang diajar atau bidang pengkhususannya, maka menggalakkan
murid-murid yang diajar di dalam kelas untuk berfikiran kreatif dan inovatif
untuk mencipta sesuatu produk (Syed Ismail & Ahmad Subki, 2010). Pembudayaan kreatif dan inovatif ini juga
telah disenaraikan sebagai satu daripada nilai asas pelengkap bagi teras
strategi pertama dalam Rancangan Malaysia Ke-sepuluh (RMK-10) yang dibentangkan
oleh PM, Datuk Seri Najib Razak pada Jun 2010 (Arkib Berita Harian, 2010). Ia telah diperkembangkan lagi daripada teras
yang dicadangkan dalam RMK-9 di mana peningkatan daya inovasi diseiringkan
dengan penggalakan penyelidikan dan pembangunan (Research & Development,
R&D).
Menggalakkan R & D Dan Meningkatkan
Daya Inovasi
43. Sains dan teknologi adalah penting untuk
pembangunan negara. Oleh itu, pelbagai langkah akan terus diambil bagi menambah
baik infrastruktur dan system inovasi negara. Bagi meningkatkan bilangan
penyelidik dan perekacipta pada masa hadapan, lebih banyak biasiswa akan
disediakan bagi peringkat pengajian lepasan ijazah untuk mencapai sasaran 50
orang penyelidik dan jurutera bagi setiap 10,000 orang pekerja. Sektor swasta
juga akan digalakkan untuk turut menyumbang melalui penyediaan biasiswa serta
bantuan kewangan bagi R&D dan pengkomersilan teknologi.
Sumber
: Arkib Utusan Online, 2008.
Justeru sebagai guru cemerlang yang menjadi
harapan kepada kemajuan pendidikan negara pada masa hadapan, tanggungjawab yang
digalas untuk menerapkan pemikiran yang kritis, analitis, kreatif dan inovatif
dalam diri murid perlu diambil berat.
Sehubungan itu, guru cemerlang itu sendiri perlu melengkapkan dirinya
dengan apa yang ingin diterapkan kepada anak murid. Menurut Haji Zainal (2008), antara
kelengkapan yang perlu ada dalam diri seorang guru cemerlang adalah kreatif,
inovatif, progresif, persuasif dan proaktif.
Kesemua ciri ini seharusnya diperkasakan terlebih dahulu ke dalam diri
guru untuk memberikan gambaran kepada murid, ibu bapa dan masyarakat sekeliling
bahawa dirinya mempunyai kemampuan dan kredibiliti yang tinggi sebagai guru
cemerlang.
Pembentukan tingkah laku juga merupakan
antara cara yang boleh dilakukan guru cemerlang dalam mempersiapkan murid-murid
generasi hari ini untuk memenuhi tuntutan pekerjaan pada masa hadapan. Ia berdasarkan FPK yang menitikberatkan
perkembangan individu yang sepadu dari aspek jasmani, emosi, rohani, intelek
dan sosial. Ekoran daripada itu,
perkembangan tingkah laku yang terletak pada aspek rohani dalam FPK dapat membantu guru cemerlang dalam
menyediakan generasi kini untuk memenuhi pasaran pekerjaan masa hadapan. Perihal tingkah laku ini telah menjadi satu
daripada perakuan utama Akta Pendidikan 1996 yang menyatakan bahawa sistem
pendidikan merupakan pembinaan masyarakat berilmu, berhemah mulia, berkemahiran
dan berdaya saing dalam arus kemajuan duniawi atau globalisasi yang berteraskan
perkembangan sains, teknologi dan maklumat (Sufean, 2002). Ini menunjukkan bahawa tugas guru bukanlah
sekadar memberikan ilmu pengetahuan malah perlu memastikan mereka mempunyai
nilai moral dan kerohanian yang tinggi kerana ilmu pengetahuan semata-mata
tidak dapat mempersiapkan generasi zaman ini berhadapan dengan cabaran dan
dugaan masa hadapan. Hal ini turut
ditekankan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima, Tun Abdullah Haji Ahmad
Badawi dalam pembentangan Rancangan Malaysia Ke-sembilan (RMK-9) di mana pembinaan
modal insan perlu secara holistik merangkumi ilmu dan nilai moral yang kukuh
(Mahdi et. al., 2010). Beliau telah
meletakkan hasrat melahirkan modal insan ‘minda kelas pertama’ sebagai datu
daripada pecahan kecil bagi teras yang dicadangkannya (Arkib Utusan Online,
2008). Pembangunan modal insan yang
sejajar dengan ilmu pengetahuan dapat membantu generasi hari ini untuk menjamin
kehidupan mereka pada masa hadapan di samping dapat menyumbang kepada
pembangunan negara dan kesejahteraan masyarakat pada masa itu (Mahdi,
2010). Modal insan yang ingin diterapkan
seiring keintelektualan murid ini tidak boleh diukur dengan kepakaran dan
kemahiran semata-mata tetapi turut menekankan aspek pembangunan nilai di dalam
diri mereka.
3.0 Implikasi
Hujah
Berdasarkan perbincangan sebelum ini,
beberapa mekanisme telah dinyatakan sebagai jalan yang boleh diambil oleh guru
cemerlang dalam usaha menyediakan generasi sekarang untuk memenuhi pekerjaan
pada masa hadapan. Sememangnya sudah
menjadi hukum alam bahawa setiap perkara yang ada mempunyai kelebihan dan
kelemahan masing-masing. Pengaplikasian
mekanisme ini juga tidak terkecuali daripada mempunyai kedua-dua elemen ini.
Penggunaan ICT sememangnya memberikan banyak
kelebihan bukan sahaja kepada guru cemerlang sekiranya diamalkan di dalam
proses P&P malahan turut memberikan impak kepada murid yang secara tidak
langsung dapat memberikan kebaikan kepada negara. Antara kelebihan yang dapat diperolehi oleh
guru cemerlang yang menagplikasikan ICT adalah ia memudahkan guru untuk
menyediakan bahan pengajaran yang kreatif dan inovatif dalam P&P (Noarasiah
et. al., 2009). Ini kerana terdapat
pelbagai perisian yang merangkumi hampir keseluruhan matapelajaran di sekolah
rendah disediakan oleh pihak KPM bagi
membantu para guru melaksanakan P&P.
Walaubagaimanapun, inisiatif dan kekreatifan guru terutamanya guru
cemerlang adalah lebih baik untuk menambah baik perisian yang disediakan agar
dapat disesuaikan dengan cara pengajaran sendiri dan keadaan murid supaya
P&P yang dibawa lebih berkesan dan berkualiti (Srihanasham, 2009). Selain daripada itu, ICT juga dapat membantu
guru apatah lagi guru cemerlang menyampaikan P&P dalam masa yang singkat di
samping dapat menjimatkan tenaga guru.
Hal ini kerana penggunaan ICT membuatkan pengajaran guru lebih
sistematik dan perisisan yang sesuai dapat menerangkan konsep-konsep yang sukar
dengan lebih efektif (Norasiah, 2009).
Pengunaannya juga dapat meningkatkan minat dan motivasi murid ekoran
daripada sifat keinteraktifan bahan ICT yang digunakan guru sekaligus
membuatkan mereka bermotivasi untuk mencuba perisian tersebut di samping
menyerap ilmu yang diisi di dalamnya (Jamalludin & Dr. Zaidatun,
2003). Walaubagaimanapun, terdapat
beberapa kelemahan yang tidak dapat disangkal mengenai penggunaan ICT ini. Menurut Jamalludin & Dr. Zaidatun (2003)
tempoh penghasilan yang panjang merupakan antara kelemahan penggunaan ICT di
dalam P&P. Ia menuntut fokus dan masa guru cemerlang untuk menghasilkan
perisian yang bersesuaian dengan murid sedangkan sebagai guru cemerlang,
tanggungjawab yang dipikul bukanlah semata-mata melibatkan diri dalam proses
P&P sahaja malah pelbagai bidang lain yang ada di sekolah. Selain daripada itu, kurangnya kualiti
perisian yang menepati piawaian pendidikan juga antara kelemahannya ekoran
daripada kurangnya tenaga mahir berkaitan bidang ini di samping guru sendiri
kurang berminat, pengetahuan serta kemahiran untuk mengelola alat-alat ICT ini
(Jamalludin, & Dr. Zaidatun, 2003).
Murid juga turut menerima impak daripada
penggunaan ICT ini. Sebagai contoh,
murid dapat belajar dalam keadaan yang seronok dan bermotivasi (Norasiah et.
al., 2009). Ini adalah disebabkan
kesesuaian pembawaan P&P guru sezaman dengan tumbesaran mereka yang dikelilingi
dengan alatan ICT. Keterujaan mereka
terhadap ICT secara tidak langsung akan memotivasikan diri mereka dengan
penggunaan teknologi. Selain daripada
itu, murid juga dapat digalakkan untuk belajar sendiri (Jamalludin & Dr.
Zaidatun, 2003). Ini boleh dilakukan di
mana guru memberikan tugasan secara atas talian (on-line) dan disemak
bersama secara atas talian juga. Ia
secara tidak langsung akan memberikan pendedahan kepada murid untuk belajar
menggunakan kemahiran ICT yang menjadi tuntutan pada abad 21 kelak. Di samping itu, penggunaan ICT juga dapat
membantu murid dalam memahami dan menguasai sasuatu topik secara maksimum
dengan masa yang minimum disebabkan penerangan guru lebih mudah, cepat dan
tepat berbantukan ICT ini (Norasiah et. al., 2009). Sebagaimana ICT mempunyai kelemahan bagi
pihak guru, ia tidak terkecuali bagi murid.
Menurut Jamalludin dan Dr. Zaidatun (2003), sifat ICT yang terlalu
fleksibel menjadi satu daripada kelemhannya terhadap murid terutamanya yang
mempunyai disiplin diri yang kurang dalam P&P. Murid seperti ini akan mudah hilang dan sesat
dalam kepesatan ICT sekiranya tidak dipantau secara betul.
Negara turut menerima kebaikan dan kekurangan
daripada pengaplikasian ICT ini. Antara
kebaikan yang dapat diperoleh adalah bertambahnya tenaga kerja yang mahir dalam
bidang ICT dek kerana generasi hari ini yang bakal mencorak masa depan negara
didedahkan dengan elemen penting yang menjadi tuntutan pada masa hadapan. Selain daripada itu, ia juga dapat membantu
Malaysia untuk menjadi negara maju pada tahun 2020 berdasarkan hasrat yang
digariskan dalam Wawasan 2020. Namun
sekiranya penggunaan ICT dalam bidang pendidikan ini tidak dibawa sebaiknya,
negara ini akan turut menerima natijahnya.
Penyalahgunaan ICT yang membawa kepada kemasukan hedonisme negatif ke
dalam diri murid-murid akan menyebabkan rosaknya generasi yang bakal memajukan
Malaysia.
Penggubalan kurikulum yang merupakan satu
daripada mekanisme yang disenaraikan juga memberikan kelebihan dan kekurangan
pelaksanaannya terhadap guru. Ia juga
turut memberikan implikasi kepada murid dan negara sebagaimana penggunaan ICT. Satu daripada kelebihan yang dapat diperolehi
oleh guru cemerlang mahupun guru lain dalam mengaplikasikannya adalah dapat
melahirkan guru biasa yang kreatif. Ini
adalah kerana guru terbabit akan menggunakan pelbagai kaedah pengajaran dalam
usaha menyampaikan isi pengajaran secara berkesan. Ini termasuklah penggunaan ICT di mana melalui
kurikulum yang bercorakkan kurikulum abad 21 menekankan proses P&P yang menjadikannya
sebagai satu daripada pemacu dan alat bagi mendapatkan impak yang berkesan
pembinaan komuniti pada masa hadapan (Pendidik Mei, 2009). Selain daripada itu, ia juga membantu guru
cemerlang dalam melaksanakan P&P berlaku walaupun mereka tiada di dalam
kelas dek kerana lambakan komitmen lain yang perlu diutamakan. Caranya adalah guru menyediakan tugasan
kepada murid melalui atas talian yang memerlukan mereka mencari maklumat,
melakukan tugasan tersebut dan menghantarnya secara atas talian. Ia seharusnya tidak memberikan masalah untuk
dilaksanakan memandangkan pihak berwajib telah menyediakan kemudahan seperti
makmal komputer, talian schoolNet dan pelbagai alatan ICT lain di
sekolah-sekolah dalam usaha menuju ke arah kurikulum abad 21 (Pendidik, 2009). Walaubagaimanapun, pelaksanaannya bukanlah
semudah yang disangka. Hal demikian
disebabkan kelemahan yang ada. Antaranya
ia secara tidak langsung memberikan beban tugas yang lebih kepada para guru
cemerlang dan guru biasa untuk melaksanakannya walhal kurikulum yang ada
sebelum ini masih tidak dapat dijalankan sebaiknya dek kekangan semasa seperti
fokus utama ibu bapa dan masyarakat yang hanya mementingkan kelulusan gred A
murid berbanding penerapan aspek lain yang sepatutnya turut dititkberatkan (Ali
Ab. Ghani, 2009).
Implikasi positif yang dapat diperolehi murid
melalui penggubalan kurikulum ke arah kurikulum abad 21 antaranya adalah dapat
memberikan pendedahan awal kepada mereka corak kehidupan yang semakin
mementingkan ICT pada masa hadapan dan dalam masa yang sama mereka turut
disediakan dari segi rohaniah dengan lebih mampan kerana tansformasi ini ke
arah mendukung binaan fitrah insan murid itu sendiri (Prof. Dr. Sidek Baba,
2009). Ia sekaligus dapat memberikan kesan positif kepada negara dalam menghasilkan
modal insan yang seimbang dalam pasaran kerja di samping memudahkan negara
untuk mencapai status negara maju.
Namun, penggubalan kurikulum ini sebenarnya
secara tidak langsung akan membebankan murid untuk mengikuti perubahan secara
mendadak kerana mereka masih dibiasakan dengan pelaksanaan kurikulum yang
lama. Justeru, ia memberikan beban tugas
yang banyak kepada guru terutamanya guru cemerlang untuk memastikan murid-murid
ini dapat disediakan dengan perubahan yang berlaku. Sekiranya murid-murid generasi hari ini tidak
dapat mengikut transformasi ini, ia bakal memberikan impak negatif kepada negara
antaranya adalah hasrat Wawasan 2020 untuk menjadi negara maju berekonomi
pendapatan tinggi dan modal insan berdaya saing akan terkubur begitu sahaja.
Penerapan pemikiran yang analitis, kritis,
kreatif dan invosi juga memberikan banyak kebaikan kepada para guru dan murid
seterunya dapat menyumbang ke arah kemajuan negara. Sebagaimana yang dikatakan Haji Zainal (2008)
pada perbincangan sebelum ini, pemikiran-pemikiran ini perlu dikuasai terlebih
dahulu oleh para guru cemerlang dan guru lain sebelum diterapkan ke dalam diri
murid. Ia dapat membantu golongan insan
guru untuk menghasilkan bahan sumber P&P yang sesuai dengan kehendak pada
masa hadapan seterusnya dapat menjadikan murid menjadi generasi yang kreatif
dan invovatif dalam persediaan menuju abad 21.
Selain daripada itu, ia juga dapat menggalakkan guru terutamanya guru
cemerlang untuk menghasilkan sesuatu yang baru kepada murid-murid agar proses
P&P lebih menarik dan berkesan (Zahri, 2009). Ini secara tidak langsung akan membuatkan
murid-murid generasi hari ini mendapat motivasi untuk mencuba menghasilkan
sesuatu yang baru dalam P&P apabila guru memberikan projek untuk dilakukan
mereka. Sehubungan itu, negara turut
mendapat kebaikan di mana terlahirnya para pendidik dan para pencorak masa
depan negara yang sentiasa ingin membawa pembaharuan berguna kepada negara.
Walaupun begitu, dek kerana kewujudan
kurikulum pendidikan kini yang masih kurang membawa ke arah pemikiran kritis,
analitis, kreatif dan inovatif, adalah sukar untuk guru melaksanakannya di
dalam proses P&P. Guru terpaksa
menggunakan masa yang ada sepenuhnya untuk memikirkan P&P yang kreatif dan
inovatif ini sedangkan guru masih banyak beban tugas lain yang perlu diberi
komitmen. Ini menyebabkan para guru
hanya kekal dengan kurikulum pendidikan yang ada dek kerana kekangan yang ada.
dan secara tidak langsung memberikan kesan negatif kepada murid kerana mereka
tidak dapat didedahkan oleh guru berkenaan pemikiran seperti ini. Kesannya kepada negara, kurangnya tenaga
kerja pada masa hadapan yang kreatif dan inovatif dalam membawa perubahan pada
bidang pekerjaan yang diceburi mereka.
Dapat disimpulkan di sini bahawa tiada satu
pun mekanisme yang boleh dijalankan guru cemerlang secara sempurna tanpa cacat
cela dalam usaha menyediakan murid generasi kini memenuhi pasaran pekerjaan
masa hadapan (Jamalludin & Dr. Zaidatun, 2003). Walaubagaimanapun, sebagai warga pendidik
yang diberikan kepercayaan dan amanah guru cemerlang seharusnya bijak memilih
setiap kelebihan yang terdapat pada mekanisme yang ada untuk diserap ke dalam
P&P dan berusaha mengurangkan kelemahan yang wujud daripadanya.
4.0 Cadangan
dan Rumusan
Berdasarkan perbincangan di atas, terdapat
beberapa cadangan yang dapat dinyatakan dalam usaha guru cemerlang memikirkan
cara untuk mempersiapkan murid-murid
zaman ini memenuhi tenaga kerja pada masa hadapan. Antaranya adalah dengan menggunakan ICT dalam
proses P&P sebagaimana yang dinyatakan Sufean (2002) agar dapat membiasakan
murid dengan cara tersebut. Biarpun ia
memerlukan masa dan tenaga yang lebih daripada guru ini untuk menghasilkan
P&P berbantukan ICT yang berkualiti namun guru perlu sentiasa memikirkan
bahawa semengnya sudah menjadi tanggungjawab guru untuk menyediakan
murid-muridnya dengan pendidikan yang seiring dengan zaman mereka membesar.
Selain daripada itu, saya juga berpendapat
penggubalan atau transformasi pendidikan juga wajar untuk dilaksanakan
memandangkan Malaysia kini semakin ke arah negara maju yang memerlukan
kurikulum bercorakkan abad 21. Ia
sebagaimana yang dinyatakan oleh Abu Bakar dan Ikhsan (2003) serta Norasiah et.
al. (2009) di mana Malaysia kini semakin memerlukan sistem pendidikan yang
dapat menyediakan generasi hari ini dengan cabaran dan dugaan serta pasaran
pekerjaan pada masa hadapan.
Di samping itu, saya juga merasakan bahawa
golongan guru cemerlang juga harus menyambut seruan pihak kerajaan yang menyeru
ke arah melahirkan murid yang kreatif dan inovatif. Walaupun ia bukanlah tugas guru cemerlang
semata-mata, namun sebagai contoh teladan bagi guru lain, guru cemerlang perlu
memulakan dan menunjukkan usaha ke arahnya terlebih dahulu. Dengan ini,ia secara tidak langsung
memotivasikan guru-guru lain untuk mengikut langkah yang ditunjukkan.
Kesimpulannya, bukanlah suatu yang mustahil
untuk mekanisme-mekanisme ini dilaksanakan.
Ini adalah kerana pihak kerajaan turut merancang inisiatif bagi membantu
golongan guru cemerlang ini menjadikan pendidikan di Malaysia ke arah
pendidikan bertaraf dunia sekaligus memastikan generasi muda zaman ini dapat
dilengkapkan dengan keilmuan yang mampu membantu mereka memenuhi permintaan
pekerjaan dan menghadapi cabaran pada masa hadapan.
Cabaran yang mendatang pada abad 21 menuntut
penggembelengan tenaga daripada seluruh pihak yang terlibat dalam bidang
pendidikan bagi memastikan pendidikan di negara ini dapat terus maju dan
mencapai hasrat Wawasan 2020 yang dicita-citakan negara. Janganlah hanya diletakkan atas pundak guru
cemerlang semata-mata kerana guru lain sebagai warga pendidik sudah termaktub
khidmatnya untuk memastikan murid-muridnya menikmati kehidupan mereka pada masa
akan datang.
RUJUKAN
BUKU
Abu Bakar Nordin dan Ikhsan Othman. (2003).
Falsafah Pendidikan dan Kurikulum. Perak : Quantum Books.
Esah Sulaiman.
(2003). Amalan Profesionalisme
Perguruan. Johor : Universiti
Teknologi Malaysia.
Haji Zainal Haji Buang.
(2008). Guru Bestari Pelajar
Jauhari. Kuala Lumpur : Al-Hidayah
Publication.
Jamalludin Harun dan Dr. Zaidatun Tasir. (2003).
Multimedia dalam Pendidikan.
Pahang : PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Kamus Dewan Bahasa dan Pustakan. (Edisi Keempat). (2007).
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mahdi Shuid et. al.
(2010). Pendidikan Negara
Bangsa Malaysia. Selangor :
Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Norasiah Abdullah, Nor Risah Jamilah Mat Lazim &
Rosmah Ahmad Zain. (2009). Teknologi dalam Pengajaran dan
Pembelajaran. Selangor : Penerbitan
Multimedia Sdn. Bhd.
Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed
Ahmad & Zuraidah A. Majid.
(2010). Guru dan Cabaran
Semasa. Selangor : Oxford Fajar Sdn.
Bhd.
Sufean Hussin.
(2002). Dasar Pembangunan
Pendidikan Malaysia; Teori dan Analisis.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Syed Ismail Syed Mustapa dan Ahmad Subki Miskon. (2010).
Asas Kepimpinan & Perkembangan Profesional. Selangor : Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
MAJALAH
___ . (2009).
Pengajaran dan Pembelajaran Abad Ke-21.
Pendidik Mei 2009, 55-56.
Ali Ab. Ghani.
(2009). 6 Tunjang Transformasi
Kurikulum Kebangsaan. Pendidik April
2009, 22-25.
Hassan Hashim, Datuk.
(2009). Guru Cemerlang Pengaruhi
Suasana Sekolah. Pendidik Mac 2009,
63-65.
Sidek Baba, Prof. Dr.
(2009). Sistem Pendidikan Negara
Perlu Transformatif. Pendidik April
2009, 56-57.
Sidek Baba, Prof. Dr.
(2009). Industri Pendidikan Perlu
Transformasi Pengajaran dan Pembelajaran.
Pendidik Mei 2009, 61-63.
Srihanasham Noordin.
(2009). Pendidikan dalam ICT
Perlukan Komitmen Guru. Pendidik Mei
2009, 14-15.
Zahri Ramlan.
(2009). Guru Inovatif Didik
Pelajar Alaf Kini. Pendidik Mac 2009,
50-53.
LAMAN WEB
Arkib Berita Harian.
(2010). Teks Ucapan
Pembentangan RMK-10. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TeksUcapanPembentanganRMKe-10/Article. Dilayari pada 15 Ogos 2012.
Arkib Utusan Online.
(2008). Ucapan PM
Membentangnkan Usul Kajian Separuh Penggal RMK-9. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0626&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_14.htm. Dilayari pada 14 Ogos 2012.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2011).
Haluan Kerja Pendidikan. http://bibliografi.moe.edu.my/SumberPendidikan/images/macam_macam_ada/haluan_kerja_pendidikan.pdf. Dilayari pada 16 Ogos 2012.
Kementerian Pelajaran Malaysia, Portal Rasmi. (__). Definisi
Guru Cemerlang. http://www.moe.gov.my/?id=36. Dilayari pada 16 Ogos 2012.
PPD Hulu Langat.
(2011). Guru Cemerlang. http://www.ppdhl.net/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=399:guru-cemerlang&catid=9:bahan-guru&Itemid=79. Dilayari pada
14 Ogos 2012.
Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran
Malaysia. (2012). Perhimpunan Perdana Guru Cemerlang 2012. http://buletinkpm.blogspot.com/. Dilayari pada 16 Ogos 2012.
Utusan Malaysia Online.
(2012). Guru Cemerlang Mesti
Fikirkan Mekanisme. http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20120713/dn_02/Guru-cemerlang-mesti-fikirkan-mekanisme. Dilayari pada 02 Ogos 2012.